Czas
Present Simple
Czasu Present Simple używamy, gdy mówimy o czynnościach stałych lub
powtarzających się np.
We watch TV every day. (Oglądamy telewizję każdego dnia.)
I play football every Friday.(Gram w piłkę nożną w każdy piątek.)
W czasie Present Simple do czasowników w 3 osobie l. poj. (he, she it)
dodajemy końcówkę -s np. She plays the violin twice a week. (Ona gra na
skrzypcach dwa razy w tygodniu.) ale: I
play the violin twice a week (Ja gram na skrzypcach dwa razy w tygodniu.) nie
dodajemy końcówki –s do czasownika, bo to nie 3 osoba l. poj.
Do czasowników kończących się na –s, -ss -sh, -ch,-x, -o dodajemy
końcówkę –es np.
He watches TV every day. (On
ogląda telewizję każdego dnia.)
She always does her homework.
(Ona zawsze odrabia prace domową.)
My mum goes shopping once a
week. (Moja mama chodzi na zakupy raz w tygodniu.)
Do czasowników kończących się
na spółgłoskę i literę –y dodajemy końcówkę –es a –y zamieniamy na –i np.
She studies English. (Ona
uczy się angielskiego.)
Przysłówki częstotliwości to wyrazy, które mówią nam jak często coś
robimy:
always- zawsze
usually- zazwyczaj
often – często
sometimes – czasami
rarely – rzadko
hardly ever – prawie wcale
never - nigdy
Przysłówki częstotliwości
zawsze stoją po osobie a przed czasownikiem np.
Sara always gets up at 7 o’clock.
I never eat breakfast.
Marek usually plays football on Sundays.
We sometimes watch TV before school.
Wyjątkiem od tej reguły jest
czasownik to be (am, is are) np.
She is always late. –
przysłowek stoi po czasowniku
It is usually hot in summer.
– przysłowek stoi po czasowniku
Inne określniki czasu:
every day/week/month/year-
każdego dnia/tygodnia/ miesiąca/roku
once a week / month – raz w
tygodniu/ miesiącu
twice a week/ month – dwa
razy w tygodniu/miesiącu
on Mondays/Fridays – w
poniedziałki/ piątki
Żeby utworzyć pytanie w
czasie Present Simple używamy słowa do
(I, you, we, they) lub does (he,
she, it) np.
She likes chocolate. – zd. twierdzące
Does she like chocolate? –
zd. pytające, czasownik nie ma końcówki –s, bo jesli w zdaniu pojawia się does
czasownik zawsze traci końcówkę –s
Yes, she does./No, she
doesn’t – krótkie odpowiedzi
They go to school every day. - zd. twierdzące
Do they go to school every day? - zd. pytające
Yes, they do. / No, they
don’t. - krótkie odpowiedzi
Żeby utworzyć przeczenie w
czasie Present Simple używamy słowa don’t
(I, you, we, they) lub doesn’t (he,
she it)
don’t = do not, doesn’t = does not np.
She doesn’t like chocolate. –
zd. przeczące, czasownik nie ma końcówki –s, bo jesli w zdaniu pojawia się does
czasownik zawsze traci końcówkę –s
They don’t go to school every day. – zd. przeczące
Czas
Present Continuous
Czasu Present Continuous
używamy, gdy mówimy o czynnościach wykonywanych teraz, w momencie mówienia np.
I’m reading now. (Czytam teraz)
She is watching TV at the moment.. (Ona
ogląda telewizję w tym momencie.)
Żeby utworzyć zdanie w czasie
Present Continuous potrzebujemy odmienionej formy czasownika
to be (am, is, are) oraz
czasownika z końcówką –ing np.
My mum is writing a letter now.
We are talking.
Przeczenia tworzymy dodając
not do czasownika to be.
My mum isn’t writing a letter now.
We aren’t talking.
Pytania tworzymy stawiając
czasownik to be na początku zdania.
Is your mum writing a letter now? Yes, she is./No, she isn’t.
Are you talking? Yes, we are./No, we aren’t.
Kiedy dodajemy końcówkę –ing
do czasownika:
-czasowniki zakończone na
literę e tracą e np.
write – writing come
- coming
make – making dance
– dancing
- czasowniki krótkie
zakonczone na samogłoskę i spółgłoskę podwajają ostatnią spółgłoskę np.
stop – stopping run
– running
get – getting swim
– swimming
sit – sitting
- czasowniki zakończone ne
–ie np.
lie – lying die – dying
Past Simple
Czas Past Simple to czas
przeszły. Używamy go, gdy mówimy o czynnościach, które miały miejsce w
przeszłości i już się zakończyły. Charakterystyczne określniki czasu Past
Simple to:
yesterday- wczoraj
last week/month/year – w
zeszłym tygodniu/miesiącu/roku
a week/a month ago –
tydzień/miesiąc temu
in 1987 – w 1987
Odmiana czasownika to be w czasie Past Simple:
I was we
were
you were you
were
he was they
were
she was
it was
I was at school yesterday.
They were in France
2 years ago.
My dad was in Kraków last week.
Przeczenia tworzymy dodając not do czasownika was/were
was not = wasn’t were
not = weren’t
I wasn’t at school yesterday.
They weren’t in France
2 years ago.
My dad wasn’t in Kraków last week.
Pytania tworzymy, stawiając
czasownik was/were na początku zdania.
Were you at school yesterday? Yes, I was. / No, I wasn’t
Was your dad in Kraków last week? Yes, he was. / No, he wasn’t.
Czasowniki regularne
Czasowniki regularne w czasie
Past Simple przyjmują końcówkę –ed np.
We watched TV yesterday evening.
Kasia walked to school last week.
-
do czasowników
kończących się na –e dodajemy tylko –d np.
love – loved dance – danced arrive - arrived
-
w czasownikach kończących się na spółgłoskę i literę y zamieniamy y na i oraz
dodajemy koncówkę –ed np.
study
– studied hurry – hurried
-
w czasownikach kończących się na samogłoskę i spółgłoskę podwajamy ostatnią
spółgłoskę np. stop – stopped travel
- travelled
Część
czasowników to czasowniki nieregularne – w czasie Past Simple każdy ma
inną formę np.
see – saw go – went eat – ate write - wrote
Ewa wrote a letter to her
friend.
We ate hamburgers and chips
for lunch.
I went to school on Monday.
Pytania
w czasie Past Simple tworzymy
stawiając did na początku zdania. Kiedy w zdaniu występuje did, to czasownik
traci swoją końcówkę, wraca do podstawowej formy.
Did Kasia walk to school last
week? Yes, she did. / No, she didn’t.
Did Ewa write a letter to her
friend? Yes, she did. / No, she didn’t.
Did you go to school on
Monday? Yes, I did. / No, I didn’t.
Przeczenia tworzymy stawiając didn’t (did not) przed
czasownikiem. Kiedy w zdaniu występuje didn’t, to czasownik traci swoją
końcówkę, wraca do podstawowej formy.
Kasia didn’t walk to school
last week.
Ewa didn’t write a letter to
her friend.
I didn’t go to school on
Monday.
Przymiotniki-Adjectives
1 Przymiotniki krótkie
Stopień wyższy (comparative)
przymiotników krótkich tworzymy dodając do przymiotnika końcówkę –er.
Stopień najwyższy(superlative)
przymiotników krótkich tworzymy stawiając przed przymiotnikiem the i dodając
końcówkę –est np.
long longer the longest
young younger the youngest
-jeśli przymiotnik krótki
zakończony jest na samogłoskę i spółgłoskę to przy dodaniu końcówki podwajamy
ostatnią spółgłoskę np.
big bigger the
biggest
wet wetter the
wettest
- jeśli przymiotnik
zakończony jest na spółgłoskę i literę –y to –y zamienia się w –i
funny funnier the funniest
happy happier the
happiest
- do przymiotników kończących
się na –e dodajemy samo –r/-st
nice nicer the nicest
brave braver the bravest
2 Przymiotniki długie
Stopień wyższy (comparative)
przymiotników długich tworzymy stawiając przed przymiotnikiem wyraz more
Stopień
najwyższy(superlative) przymiotników długich tworzymy stawiając przed
przymiotnikiem the most np.
interesting more interesting the
most interesting
intelligent more intelligent the
most intelligent
dangerous more dangerous the most dangerous
3 Wyjątki
good - dobry better the best
bad - zły worse the worst
little- mało less the least
much – dużo more the most
4 Przymiotnik far stopniuje się na dwa sposoby
far – daleki, odległy further the furthest
farther the farthest
Obie formy tj. farther i further
mogą odnosić się do odległości np.
How far is it to the station? A
kilometre? No, it’s further. About two kilometres. (Jak daleko jest do stacji?
Kilometr? Nie, dalej. Około dwóch.)
Further (ale nie farther)
może znaczyć też dodatkowy lub kolejny np.
I have nothing further to say on the subject. (Nie
mam nic więcej do powiedzenia na ten temat.) Are there any further questions?
(Czy są jakieś dodatkowe pytania.)
5 Przymiotnik old
stopniuje się na dwa sposoby
old – stary older the oldest
elder the eldest
Formy elder/the eldest używamy jeśli chcemy zaznaczyć
starszeństwo w rodzinie np.
Klara is my
elder sister. (Klara jest moją starsza siostrą)
4 Konstrukcje
- żeby powiedzieć, że dwie
osoby lub rzeczy mają taką samą cechę używamy przymiotnika w stopniu równym (
podstawowa forma przymiotnika) i struktury
as …as
Cats are as inteligent as
dogs. – Psy są tak inteligentne jak koty.
Klara isn’t as tall as Kasia.
– Klara nie jest tak wysoka jak Kasia.
- żeby porównać dwie osoby
lub rzeczy używamy stopnia wyższego i słowa than – niż
Tomek is taller than Janek. – Tomek jest wyższy niż Janek.
Emily is more intelligent than Henry. – Emily jest inteligentniejsza niż
Henry
Rzeczowniki
policzalne i niepoliczalne.
Rzeczowniki policzalne (countable nouns) to takie, które możemy policzyć np.
an apple, a banana, a dog. Rzeczowniki
policzalne występują w liczbie pojedynczej lub mnogiej (otrzymują wtedy
końcówkę –s ) np. an apple - 3 apples, a pear - 2
pears.
Rzeczowniki niepoliczalne (uncountable nouns)
to takie, których nie możemy policzyć np.
water, juice, sugar.
Rzeczowniki niepoliczalne nie mają formy liczby mnogiej. Rzeczowniki
niepoliczalne łączą się zawsze z czasownikiem w liczbie pojedynczej np.
My hair is brown. – Moje włosy są brązowe.
This juice is
delicious. – Ten sok jest pyszny.
a/an stoi
przed rzeczownikiem policzalnym w liczbie pojedynczej; a stoi przed
rzeczownikiem zaczynającym się od spółgłoski, an stoi przed rzeczownikiem
zaczynającym się od samogłoski np.
an
apple – bo apple – jabłko to rzeczownik policzalny w liczbie pojedynczej,
zaczynający się od samogłoski
a
banana – bo banana – banan to to rzeczownik policzalny w liczbie pojedynczej,
zaczynający się od spółgłoski
some stoi przed
rzeczownikiem policzalnym w liczbie mnogiej lub przed
trochę, rzeczownikiem
niepoliczalnym; some używamy w zdaniach twierdzących np.
parę There are some apples on the
table.- Jest parę jabłek na stole.
(apples to rzeczownik policzalny w liczbie mnogiej)
There is some milk in the
fridge. – Jest trochę mleka w lodówce. (
milk to rzeczownik niepoliczalny)
any stoi
przed rzeczownikiem policzalnym w liczbie mnogiej lub przed
jakieś, rzeczownikiem
niepoliczalnym; any używamy w pytaniach i przeczeniach np.
ileś I
haven’t got any apples. – Nie mam żadnych jabłek.
Have
you got any apples? – Czy masz jakieś jabłka? (apples to rzeczownik policzalny
w liczbie mnogiej)
I
haven’t got any juice. – Nie mam żadnego soku.
Have you got any juice? – Czy masz
jakiś sok? ( juice to rzeczownik niepoliczalny)
How many…? stoi przed rzeczownikiem policzalnym
w liczbie mnogiej
Ile…? How many bananas have you got? – Ile masz bananów?
How much…? stoi
przed rzeczownikiem niepoliczalnym
Ile…? How much water have you got? – Ile masz wody?
many stoi
przed rzeczownikiem policzalnym w liczbie mnogiej, many używamy w zdaniach
dużo, przeczących np.
wiele I haven’t got many books. – Nie mam wielu książek.
much stoi przed rzeczownikiem
niepoliczalnym , much używamy w zdaniach przeczących dużo, wiele np. I haven’t got much sugar. – Nie mam wiele
cukru.
a lot of stoi
przed rzeczownikiem policzalnym w liczbie mnogiej lub przed rzeczownikiem
dużo, wiele niepoliczalnym;
a lot of używamy w zdaniach twierdzących np.
There are a lot of apples in the fridge. – Jest
dużo jabłek w lodówce.
There is a
lot of juice in the glass. – Jest dużo soku w szklance.
Countable nouns -
rzeczowniki policzalne
|
Uncountable nouns -
rzeczowniki niepoliczalne
|
egg- jajko, apple- jabłko,
orange–pomarańcza, banana -
banan
tomato – pomidor, potato -
ziemniak
roll – bułka, nut - orzech
strawberry – truskawka, carrot - marchewka
grape – winogron, pear -
gruszka
chips – frytki, crisps - chrupki
pancake – naleśnik, cucumber - ogórek
cherry – wiśnia, lemon - cytryna
|
bread – chleb, juice - sok
yoghurt – jogurt, jam - dżem
ham – szynka, meat - mięso
cheese – ser, tea - herbata
milk – mleko, coffee - kawa
butter – masło, fruit- owoce
cottage cheese – ser biały
pasta – makaron, rice - ryż
salt – sól, sugar - cukier
honey – miód,
hair – włosy, money - pieniądze
|
Rzeczowniki niepoliczalne możemy policzyć jeśli
znajdują sie w jakimś naczyniu lub pojemniku, np. jeśli woda jest w szklance to
liczymy szklanki wody, jeśli chrupki są w paczce to liczymy paczki.
a piece of cheese/cake kawałek
sera/ciasta
a cup of coffee/tea filiżanka
kawy/herbaty
a glass of
juice/water/coke szklanka
souk/wody/lemoniady
a can of coke/lemonade puszka
coli/lemoniady
a tin of tuna/tomatoes puszka
tunczyka/pomidorów
a bottle of
oil/mineral water/coke butelka
oleju/wody mineralnej/coli
a bowl of
cornflakes/cherries miska
płatków/wiśni
a loaf of bread bochenek
chleba
a packet of
crisps/biscuits paczka
chipsów/herbatników
a bar of chocolate tabliczka
czekolady
a slice of bread/ham/cake kromka chleba/plasterek szynki/kawałek ciasta
a carton of milk/
juice karton mleka/soku
a bag of flour torebka
mąki
a bunch of grapes/bananas kiść winogron/bananów
a jar of jam/honey słoik dżemu/miodu
Tryb rozkazujący
Trybu rozkazującego używamy
wydając polecenia lub instrukcje.
Tryb rozkazujący to czasownik
w formie podstawowej np.
Open your books! – Otwórzcie książki!
Close the window! – Zamknij okno!
Jeśli chcemy wydać zakaz
przed czasownikiem stawiamy Don’t…! np.
Don’t close your books! – Nie
zamykajcie książek!
Don’t talk ! – Nie
rozmawiajcie!
Czas
Present Simple vs Continuos
Present Simple
|
Present Continuous
|
Charakterystyczne
określniki czasu:
always
usually
often
sometimes
seldom
hardly ever
never
every day/month/year
Używamy, gdy mówimy o
czynnościach stałych lub powtarzających się np.
Water boils at 99 degrees celsius. (Woda
gotuje się w 99 stopniach celcjusza.-zawsze kiedy podgrzejemy wodę do 99
stopni zacznie ona wrzeć)
Do you speak English?(Czy
mówisz po angielsku?-jest to pytanie o umiejętność mówienia danym językiem,
czy w ogóle mówisz po angielsku)
John isn’t lazy. He works very
hard.(John nie jest leniwy. On ciężko
pracuje.-zawsze kiedy pracuje to przykłada się do tego, czynność ma charakter
stały)
I live in Częstochowa.(Mieszkam
w Częstochowie.-mieszkam w Częstochowie na stałe, nie tymczasowo)
What do you do? I’m a
doctor. (Co robisz? Jestem lekarzem.- co robisz w ogóle, nie teraz)
|
Charakterystyczne
określniki czasu:
now
at the moment
this week/ month/year
today
Używamy, gdy mówimy o
czynnościach wykonywanych teraz lub tymczasowo. Czynności te nie są zakończone,
są w trakcie trwania np.
The water is boiling. Can
you turn it off? (Woda się gotuje. Czy
możesz ją wyłączyć?-woda gotuje się teraz, słyszę gwiżdżący czajnik więc
proszę o jej wyłączenie; czynność ma miejsce teraz)
Listen to those people. What language are they speaking?(Posłuchaj
tych ludzi. W jakim języku oni
mówią?-słyszę rozmowę stąd pytanie o język jakim posługują się ci ludzie,
czynność jest wykonywana teraz)
Klara
is working hard today.(Klara ciężko dzisiaj pracuje.-jest to czynność
tymczasowa, normalnie Klara nie przykłada się do pracy, ale dzisiaj pracuje
ciężko.)
I’m living with my friends
until I find a flat. (Mieszkam z
przyjaciółmi dopóki nie znajdę mieszkania.- jest to czynność tymczasowa,
kiedy znajdę mieszkanie to wyprowadzę się od przyjaciół)
What are you doing? I’m
watching TV.(Co robisz? Oglądam
telewizję.-co robisz teraz.)
|
Czasowniki statyczne to takie
czasowniki, które nie mogą wystąpić
w czasie Present Continuous. Są to:
-czasowniki oznaczające
czynności zmysłów: see(widzieć), hear(słyszeć), smell(pachnieć, czuć),
taste(smakować)
- czasowniki oznaczające
czynności umysłu: think(myśleć), understand(rozumieć), know(wiedzieć, znać),
believe(wierzyć), remember(pamiętać)
- czasowniki oznaczające
uczucia: like(lubić), love(kochać), hate(nienawidzić), want(chcieć), need(potrzebować),
prefer(woleć)
- have(mieć)
Jeśli chcemy zapytać czy ktoś
widzi lub słyszy coś teraz uzywamy can np.
Listen! Can you hear something? (Posłuchaj! Czy słyszysz coś?-słyszę coś teraz i pytam czy ty też
to słyszysz)
Can you see the rainbow?( Czy
widzisz tęczę?- ja widzę i pytam czy ty też )
Future – wyrażanie przyszłości
Present Simple
|
Present Continuous
|
Używamy, gdy mówimy o
czynnościach przyszłych zaplanowanych, na które my nie mamy wpływu, a które
na pewno się wydarzą np.
rozkłady jazdy, repertuary
kin, teatrów
The last bus leaves at 11. (Ostatni
autobus odjeżdża o 11. )
The film starts at 9. (Film zaczyna się o 9)
The school year starts in September. (Rok szkolny zaczyna się we
wrześniu.)
|
Używamy, gdy mówimy o
czynnościach przyszłych zaplanowanych. Present Continuous używamy szczególnie
gdy mówimy o tzw „arrangements” czyli sytuacjach, w których zaplanowaliśmy,
że coś zrobimy i zaczęliśmy się do tego przygotowywać np.
I am meeting Kasia this evening. (Spotykam
się z Kasią dziś wieczorem-umówiłam się z nią wcześniej)
I am going to the dentist
tomorrow.(Idę jutro do dentysty. – umówiłam się na wizytę wcześniej)
|
will
|
to be going to
|
Will używamy gdy mówimy o
- decyzjach spontanicznych,
podjętych w momencie mówienia np.
I am hungry. I will give you something
to eat. (Jestem głodny. Dam ci coś do
jedzenia. – nie jest to czynność zaplanowana tylko reakcja na stwierdzenie,
że ktoś jest głodny)
- gdy coś komuś oferujemy
np.
That bag looks heavy. I
will help you with it. (Ta torba wygląda na ciężką. Pomogę Ci. – oferujemy
pomoc, decyzję podejmujemy w momencie mówienia, nie planowaliśmy wcześniej,
że zobaczymy koleżnkę z ciężką torbą i jej pomożemy)
- obiecujemy, że coś
zrobimy np.
I will be home at 10. (Będę w
domu na 10)
I won’t tell anyone. I
promise. (nikomu nie powiem. Obiecuję.)
- gdy kogoś o coś prosimy
np.
Will you close the window, please? (Czy zamkniesz okno?)
Używamy, gdy przewidujemy
przyszłość na podstawie tego co myślimy lub czujemy, nie mając żadnego
dowodu, że coś się wydarzy np.
Klara will pass the exam. (Klara
zda egzamin.-nie mam żadnego dowodu, że tak się stanie, ale tak myślę, bo
Klara się uczyła)
I think Kasia will get the job. (Myślę,
że Kasia dostanie pracę. – nie mam dowodu, ale wiem, że Kasia ma odpowiednie
kwalifikacje, więc myślę, że dostanie pracę)
|
Używamy, gdy mówimy o
czynności przyszłej zaplanowanej np.
Shrek is on TV tonight. Are
you going to watch it? (Shrek jest dzisiaj w telewizji. Czy zamierzasz go
obejrzeć? )
She’s going to buy a new car. (Ona
zamierza kupić nowy samochód. – już to zaplanowała, podjęła decyzję
wcześniej)
Are you going to invite Tom
to your birthday party? (Czy zamierzasz zaprosić Toma na swoje urodziny? – pytanie o czynność
zaplanowaną, czy podjąłeś już decyzję w kwestii zaproszenia Toma)
Używamy, gdy przewidujemy
coś i nasze przewidywania są poparte jakimś dowodem np.
Look at those clouds! It is
going
to rain. (Spójrz na te chmury! Będzie
padać!)
I feel terrible. I am going to be sick. (Czuję się okropnie. Będę chory.)
It’s 9 o’clock and I’m not ready. I’m going to be late. (Jest 9 i jeszcze nie jestem gotowa. Spóźnię się.)
|
Prepositions
in
|
on
|
at
|
--
|
- 1987, 2001
- the eighteenth century
- April/ May/ June
-summer/ winter
-the morning/ the evening/ the afternoon
-a room/shop/town/the city centre
- the sky/ the world
-the north/the south/the east/the west
- Brazil/ France/ Poland
- the mountains
- the sea/ the pool
- a car/ a taxi
- in bed/ in hospital
- in a newspaper/ in a book
- in a photograph/ a picture
- in the middle of
|
- 25 April/ 6 May
- Monday/ Tuesday
- Monday morning/ Saturday evening
- New Year’s Eve
- my birthday
- TV
- a horse/ a bike/ a motorbike
- a bus/ a train/ a plane/ a ship
-the ground floor/ the first floor
- on the way(to work/home)
-the wall/ shelf/ the floor/ a plate/ the ceiling
- on the grass/on the tree
|
- 9:00/ 7:30
- the weekend
-night/ midnight/ midday
- Christmas/ Easter
- at the end of (the road/ October)
- at lunchtime
-the bus stop/ the door/ the traffic lights
- your desk
- the top/ the bottom (of the page)
- home/ work/ school/ university
- the station/ the airport
- at Jane’s house/ at the doctor’s/ at the hairdresser’s
- a concert/ a party/ a football match
|
- this… this week/month
- last… last night/ year
- next… next week/month
- every… every day/year
- …ago a year ago/ two months
ago
- yesterday/yesterday morning
- tomorrow
- today/tonight
- the day after tomorrow
- the day before yesterday
|
Daty
Do podawania dat rocznych
używamy liczebników głównych (daty dzielimy na dwie połówki - liczba setek, potem dziesiątki i jednostki) np.
1987- nineteen eighty-six
1765- seventeen sixty-seven
1403- fourteen oh three
1908- nineteen oh eight
2005- two thousand and five
1900 – nineteen hundred
1930s- nineteen thirties (lata trzydzieste)
Wiek oraz daty dzienne
podajemy za pomocą liczebników porządkowych np.
XVIII – the eighteenth century
XX – the twentieth century
25/09/2011 – the twenty-fifth of September, two thousand and eleven
15/4/2002 – the fifteenth of April, two thousand and two
Liczebniki główne i
porządkowe:
1 - one – first 11
- eleven - eleventh
2 - two – second 12 - twelve - twelfth
3 - three – third 13 - thirteen - thirteenth
4 - four – fourth 14 - fourteen - fourteenth
5 - five – fifth 15 - fifteen - fifteenth
6 - six – sixth 16 - sixteen - sixteenth
7 - seven – seventh 17 - seventeen - seventeenth
8 - eight – eight h 18 - eighteen - eighteenth
9 - nine – ninth 19 - nineteen - nineteenth
10 - ten – tenth 20 - twenty - twentieth
30 - thirty – thirtieth 70 - seventy - seventieth
40 - forty – fortieth 80 - eighty - eightieth
50 - fifty – fiftieth 90 - ninety - ninetieth
60 - sixty – sixtieth 100 - one hundred - one hundredth
2 - two – second 12 - twelve - twelfth
3 - three – third 13 - thirteen - thirteenth
4 - four – fourth 14 - fourteen - fourteenth
5 - five – fifth 15 - fifteen - fifteenth
6 - six – sixth 16 - sixteen - sixteenth
7 - seven – seventh 17 - seventeen - seventeenth
8 - eight – eight h 18 - eighteen - eighteenth
9 - nine – ninth 19 - nineteen - nineteenth
10 - ten – tenth 20 - twenty - twentieth
30 - thirty – thirtieth 70 - seventy - seventieth
40 - forty – fortieth 80 - eighty - eightieth
50 - fifty – fiftieth 90 - ninety - ninetieth
60 - sixty – sixtieth 100 - one hundred - one hundredth
Czasowniki
- can/could
Czasowniki can/could mają taką samą formę dla
wszystkich osób (tzn. nie dodajemy do nich żadnych końcówek). Pytania tworzą
przez inwersję a przeczenia przez dodanie not np.
She can swim.
Can she swim?
She can’t swim. (uwaga: forma pełna cannot jest pisana łącznie)
He could speak Italian when he
was ten.
Could he speak Italian when he
was ten?
He couldn’t speak Italian when
he was ten.
Czasownik can wyraża
umiejętność np.
I can swim. – Umiem pływać.
Za pomocą can możemy zapytać
o pozwolenie lub poprosić o coś np.
Can I go to the cinema? – Czy
mogę iść do kina?
Can you open the door, please? Czy
możesz otworzyć drzwi?
Czasownik can odnosi się
tylko do teraźniejszości, jeżeli chcemy odnieść się do przeszłości używamy
formy could np.
Mary could swim when she was five. Mary
umiała pływać kiedy miała pięć lat.
Czasownik could może również
wyrażać prośbę np.
Could you open the door, please? Czy
możesz otworzyć drzwi? (pytanie zaczynające się od could jest grzeczniejsze niż
pytanie zaczynające się od can).
- should
Czasownik should ma taką samą
formę dla wszystkich osób (tzn. nie dodajemy do niego żadnych końcówek). Pytania
tworzy przez inwersję a przeczenia przez dodanie not np.
You should wait.
Should I wait?
You shouldn’t wait.
Czasownik should oznacza
powinność i najczęściej jest używany do udzielania rad bądź pytania o radę np.
It’s a good film. You should see it. To
dobry film. Powinieneś go obejrzeć.
Tom shouldn’t go to bed so late. Tom nie powinien chodzić spać tak późno.
Should we go to the party? Czy
powinniśmy isć na party?
Czasownik should bardzo często
łączy się z:
- I think…should np.
It’s late. I think I should go home. Jest
późno. Myslę, że powinnam iść do domu.
I think Lisa should go to the doctor. Myślę, że Lisa powinna iść do lekarza.
-I don’t think … should np.
I don’t think you should work so hard. Myślę, że nie powinieneś tak ciężko pracować.
I don’t think we should go yet. It’s
too early. Myślę, że nie powinniśmy jeszcze iść. Jest za wcześnie.
- Do you think … should …? pytanie o radę
Do you think I should buy this hat? Czy
myslisz, że powinnam kupić ten kapelusz?
3. must/have to
Czasownik must ma taką samą
formę dla wszystkich osób (tzn. nie dodajemy do niego żadnych końcówek). Pytania
tworzy przez inwersję a przeczenia przez dodanie not.
Czasownikiem must wyrażamy
nakaz, konieczność np.
I’m very hungry. I must eat
something. Jestem bardzo głodny. Muszę coś zjeść.(muszę coś zjeść nie dlatego,
że ktoś mi każe, ale dlatego, że sam chcę)
It’s a good film. You must see it. To
dobry film. Musisz go obejrzeć. (to, że musisz go obejrzeć to moja opinia; zdanie
z must jest ‘silniejsze’ niż zdanie z should)
Czasownikiem mustn’t wyrażamy
silny zakaz np.
You mustn’t eat here. Nie
wolno wam jeść tutaj.
I must hurry. I mustn’t be late.
Muszę się pośpieszyć. Nie wolno mi się spóźnić.
Czasownik have to wyraża
konieczność lub obowiązek np.
She has to wear a uniform. Ona
musi nosić mundurek. ( nie jest to moja opinia, ale stwierdzenie faktu; ona
musi nosić mundurek nie dlatego, że chce, ale dlatego, że takie są zasady w jej
szkole)
Gdy chcemy wyrazić brak
obowiązku stawiamy don’t/doesn’t przed czasownikiem have to np.
I don’t have to do the washing up today. Nie muszę dzisiaj zmywać. (ale jesli pozmywam to nic się nie stanie).
Czasownik must odnosi się
tylko do teraźniejszości, jeśli chcemy powiedzieć, że musieliśmy zrobić coś w
przeszłości używamy had to np.
We had to walk home yesterday. There
were no buses. Wczoraj musieliśmy iść na nogach do domu. Nie kursowały
autobusy.
We didn’t have to wait very long for a train. Nie musieliśmy długo czekać na pociąg.
4 will/shall
Czasownik will ma taką samą
formę dla wszystkich osób (tzn. nie dodajemy do niego żadnych końcówek). Pytania
tworzy przez inwersję a przeczenia przez dodanie not np.
It will be cold tomorrow.
Will it be cold tomorrow?
It won’t be cold tomorrow.
Czasownik will wyraża
-przewidywania na przyszłość
np.
I think Kelly will pass the exam. Myślę,
że Kelly zda egzamin.
I’m ten now. I will be 11next year. Mam
10 lat. Będę miał 11 w przyszłym roku.
-decyzje podjęte w momencie
mówienia, spontaniczne np.
I don’t have any money. Don’t worry. I will lend you some. Nie mam pieniędzy. Nie martw się. Pożyczę ci.
- obietnice
I won’t tell anyone. Nikomu
nie powiem.
I will be home before midnight. Będę
w domu przed północą.
-prośby
Will you open the window? Czy otworzysz okno?
Czasownik shall wystepuje
tylko z 1 osobą liczby poj. i mnogiej ( I, we) i wyraża uprzejme pytania (Shall
I …) lub propozycje( Shall we …) np.
Shall I open the window? Czy otworzyć okno?
Shall we go to the cinema? Czy pójdziemy do kina?
5 might
Czasownik will wyraża pewność
w mówieniu o przyszłości natomiast czasownik might wyraża przypuszczenie w
mówieniu o przyszłości np.
I will be there at 9 o’clock. Będę tam o 9.
I might be there at 9 o’clock. Może
będę tam o 9.
I will pass the exam. Zdam
egzamin. (jestem tego pewien, bo się uczyłem i jestem solidnie przygotowany)
I might pass the exam. Może zdam egzamin.
Sue might not come to the party. Sue
może nie przyjść na party.
Present Perfect
Żeby utworzyć zdanie w czasie
Present Perfect potrzebujemy odmienionej
formy czasownika
have (have/has) oraz III formy czasownika-past participle. Czasowniki regularne w formie past participle przyjmują
końcówkę –ed, a czasowniki nieregularne mają swoją nieregularną formę (III
forma).
Where’s your key? I don’t know. I have
lost it.
She has cut her finger.
Przeczenia tworzymy dodając not do czasownika have.
I haven’t lost my key.
She hasn’t cut her finger.
Pytania tworzymy stawiając
czasownik have na początku zdania.
Have you lost your key? Yes, I have./No, I
haven’t.
Has she cut her finger? Yes, she has./No, she
hasn’t.
Czasu Present Perfect używamy:
1. mówiąc o wydarzeniach w
nieokreslonej przeszłości
He has visited China. ( On
był w Chinach.-ale nie wiemy kiedy )
- dla wyrażenia czynności, która rozpoczęła się w przeszłości i trwa do chwili obecnej
They have lived in London
for many years.
- dla wyrażenia czynności dopiero co zakończonych
The train has just left. (Pociąg
właśnie odjechał.)
- dla wyrażenia, że czynność, która wystąpiła w przeszłości ma skutki w teraźniejszości
They have bought a new car. (Oni kupili nowy samochód i teraz mają ten nowy
samochód)
Charakterystyczne określenia czasu:
-recently/lately
– ostatnio
Have you heard from Kate
recently?
-
just – właśnie
Are Diane and Paul here? Yes, they’ve just arrived.
Are
you hungry. No, I’ve just had dinner.
-
already – już (używamy w zdaniach twierdzących)
What time are Diane and Paul
coming? They have already arrived.
-
yet – jeszcze ( używamy w zdaniach przeczących i pytających)
Are Diane and Paul here? No,
they haven’t arrived yet.
Has Nicole started her new job
yet?
- never – nigdy
I have never benn to India.
- ever – kiedykolwiek
Have you ever been to India?
-
for – używamy, gdy mówimy o tym jak długo czynność się odbywa
We’ve been here for three
hours.
-
since -
używamy, gdy mówimy o tym od jakiego momentu czynność się odbywa
We’ve been here since 9
o’clock.
for
|
since
|
three days , an hour, a week, a month, five years, ten minutes, two
hours, four weeks, six months,
a long time |
Monday, 9 o’clock, 24 July, January, 1999, Wednesday, Christmas, I was
ten years old,
we arrived |
Czas Past Continuous
Czasu Past Continuous
używamy, gdy mówimy o czynności trwającej jakiś czas w przeszłości np.
I was reading at 10 o’clock yesterday. (Czytałam o 10 wczoraj. – o godz. 10 byłam w trakcie czytania)
Żeby utworzyć zdanie w czasie
Past Continuous potrzebujemy odmienionej formy czasownika
to be w czasie przeszłym
(was, were) oraz czasownika z końcówką –ing np.
My mum was writing a letter.
We were talking.
Przeczenia tworzymy dodając
not do czasownika to be.
My mum wasn’t writing a letter.
We weren’t talking.
Pytania tworzymy stawiając
czasownik to be na początku zdania.
Was your mum writing a letter? Yes, she was./No, she wasn’t.
Were you talking? Yes, we were./No,
we weren’t.
Kiedy dodajemy końcówkę –ing
do czasownika:
-czasowniki zakończone na
literę e tracą e np.
write – writing come - coming
make – making dance –
dancing
- czasowniki krótkie
zakonczone na samogłoskę i spółgłoskę podwajają ostatnią spółgłoskę np.
stop – stopping run
– running
get – getting swim
– swimming
sit – sitting
- czasowniki zakończone ne
–ie np.
lie – lying die – dying
Czas Past Continuous często
jest uzywany do opisu czynności, która została przerwana jakimś wydarzeniem,
wyrażonym w czasie Past Simple np.
I was watching TV when the phone rang. Oglądałam telewizję, kiedy zadzwonił telefon. (to, że oglądałam
telewizję było czynnością dłuższą, a to, że zadzwonił telefon krótszą tzn.
byłam w trakcie oglądania telewizji kiedy zadzwonił telefon)
Czasie Past Continuous
wyrażone są czasowniki niedokonane (oglądałam telewizję ale nie skończyłam jej
oglądać, bo przerwał mi dzwonek telefonu) w czasie Past Simple wyrażone są
czasowniki dokonane (telefon zadzwonił i poszłam go odebrać, co przerwało moje
oglądanie telewizji). Bardzo często czas Past Continuous łączy się z while
(podczas gdy) a czas Past Simple z when (kiedy) np.
She was walking home when she saw Tomek. Ona szła do domu, kiedy spotkała Tomka.
He hurt his leg while he was playing football. On zranił się w nogę podczas gdy grał w piłkę
nożną.
bardzo jest pożteczne
OdpowiedzUsuń